بحث هذه المدونة الإلكترونية

السبت، 14 ديسمبر 2019

مزايا وعيوب موتوسيكل دايون ٦

مزايا
1-شكل رياضي جميل وانسايبي
2-سرعة والثبات بشكل جيد
-الشكل العام يشبه المكنة الريس race
4-عداد ديجتال رقمي بشكل جميل
5-فرامل باكم امامي وخلفي يعطي قوة ثبات عند التوقف 
6-شكمان واحد شكلة جميل وانيق
7- كاوتش امامي مقاس 17/110
8- كاوتش حلفي مقاس 17/130
9- كرسي لشنطه خلفية وبه مكان للمسكة
 10-مريح للراكب الامامي والخلفي
11-حجم الكاوتش عريض ويعطي ثبات
12-جميل للسفر لمسافات طويلة2
13-توفر قطع الغيار الي حد كبير
14-اقتصادية في استهلاك البنزين
15-لايوجد رجه في المكنه مع السرعه والصوت اكثر هدوءا
16-اناقة وشياكة لشخص واحد فالشكل العام للبايك يوحي بالفخامه

عيوب
1-ماتور 150سي سي ضعيفا نسبيا لحجم المكنة0
2-مساعد واحد خلفي صعب الصيانة
3-قطع الغيار متوفره ولكن سعرها غالي
4-بعض قطع الغيار يصعب ايجادها ولكن لها بدائل
5-لا تستطيع ان تحمل عليها اشياء ثقيله لعدم وجود حماله كبيره خلفية فقط كرسي صغير و ماسكة خليفية 
6-وجود فيبر كثير يعطي منظر ولكن سهل الكسر





ونترككم مع الفيديو



🌷🌷وهنا باقى الروابط التى تحتاج اليها🌷🌷


الثلاثاء، 10 ديسمبر 2019

هاااااام جدا .. بخصوص دايون ٦

هاااااام جدا .. بخصوص دايون ٦
" هتستفاد لو قرات الكلام كله صدقنى "
كل الناس والميكانيكيه
بيقولو.........
" ان كمية الزيت للموتور فى الموتوسيكل 1 لتر زيت "
وبيقولو........
" انك علشان تحافظ على الموتور غير بعد 500 كيلو "
وبيقولو........
" اول ماتشترى موتوسيكل الحق غير الزيت علطول
لان الموتور هيبوظ لو مشيت على الزيت ده "

كل اللى فات ده كذب وهرى السنين
اسمع بقى المفيد بعد البحث والتحرى

كل موتوسيكل بيبقى علية لصق مكتوب علية جمل مفيدة جدا وهى
تعلمات للموتوسيكل
الكلام ده بيبقى ملزوق امامك عند التنك وعند الجنزير وعلى
الموتور من الجنبين بيبقى جنب فية تعليمات الغيارات وجنب فية
تعليمات الزيت
اللى يهمنا هوه الــــزيت ....
الصور اللى مع البوست ده فيها اللاصقة اللى على الموتور وبتتكلم
على الزيت وانا ترجمت الكلام وفهمت التالى..
بالنسبة للزيت اللى موجود فى الموتور اول مابنشترى الموتوسيكل
مكتوب ان احنا نغير الزيت ده بعد 300 كيلو
---------------------------------
وبالنسبة للكمية اللى هنحطها للموتور
بيتبقى مكتوبة على الموتور زى الصورة كدة
وفى موتوسيكل دايون6 مكتوب الكمية : 1.2 لتر
وفى موتوسيكل دايون4 مكتوب الكمية : 1.0 لتر
____________________________________________________
وبالنسبة لعدد الكيلومترات اللى المفروض نغير عليها
هتلاقيها مكتوبة بردو على اللاصقة دى
وفى موتوسيكل دايون6 مكتوب: 1000 كيلو متر
وفى موتوسيكل دايون4 مكتوب: 1000 كيلو متر
___________________________________________________
ملحوظة:
كل موتوسيكل بيبقى معاه كتالوج ... هو مفيد جدا ابقو بصو علية
ولو حد وصل لاى حاجة مفيدة يبعتلنا على الصفحة علشان الكل يستفاد ..




🌷🌷وهنا باقى الروابط التى تحتاج اليها🌷🌷




السبت، 7 ديسمبر 2019

مميزات وعيوب دايون 4

    🔥مهم جدا لكل الناس البتسأل علي الدايون 4🔥 


مميزات وعيوب دايون 4

في البداية اود ان اوضح ان هذا الموتوسيكل والحلاوة اكسبريس 150 تقريبا نفس المواصفات والشكل مع بعض الاختلافات البسيطة في شكل الموتور والمنفلة وهو موتوسيكل عملي جدا خصوصا لمن يحمل اغراض كثيرة فهو موتوسيكل عملي وليس للترفية وقوي جدا
المميزات
1- الشكل تقليدي وقلة الفيبر يجعلة عملي اكثر
2- عداد واحد عريض عادي ويعرض الغيارات
3- الكرسي الخلفي كبير ويسع لحمل كثير من الاغراض وخصوصا اذا كنت صنايعي.
4- تانك كبير عن الانواع الاخري
5- الكرسي مسطرة طويل يسع الي 3 افراد واكثر
6-قطع الغيار متوفرة في كل مكان في المدن والاقاليم
7- الشاسيه متين و تقيل خامات كويسه
8- الشكمان 2 شكمان تعطي شكل جمالي وتساعد علي عدم سخونة المكنة
9- الموتور 150ي سي بتعمل بنعومةوتجميع أسرع وسحب قوى ماشاء الله .
10-المكنة موفرة جدا في البنزين اللتر من 40 الي 45
11-قطع الغيار رخيصة في الثمن مقارنة بالانواع الاخري
12-الموتور صوته ناعم في الجرى معظم اصحاب البايك قال انه ثابت على الطريق والصوت كان ناعم .
13-وبالنسبة لسرعة القصوي ففي ناس جابت 120 الي 130 ( لا ننصح بذلك )
14-الجنوط المونيوم وقوية
15-الفرامل الامامية باكم والخلفية تيل عادي
16-المكنة عملية جدا اذا كنت تبحث عن منتج جيد ويتحمل ضغط الشغل
عيوب دايون 4
1-الكرسي غير مريح في السفر لمسافات طويلة
2-الجادون منخفض عض الشيئ قد يودي الي الام بالظهر عند القيادة لمسافات طويلة
3-الكاوتش ليس تيوبلس ولكن سهل تغيرة الي تيوبلس
4-الشكل التلقيدي لها غير مناسب لها مع بعض الشباب
5- الكاوتش رفيع مش عريضولكن يمكن تغيرها بانواع اعرض
6- العداد عادي مش ديجيتال .
7- الفرامل الخلفية تيل مش باكم
8-ليس بها موشرللبنزين




🌷🌷وهنا باقى الروابط التى تحتاج اليها🌷🌷




الثلاثاء، 19 نوفمبر 2019

مقارنه بين كربراتير ( 125/150/200)Comparison between carbrater

ولكن الكربراتير 125 ليست متوفره عندي الان ولكنه ليس بينه وبين الكربراتير 150 فرق كثيرا ولكنه يعتبر معادلا له في التشغيل حتى حجم الفتحات الموجوده خارج الانواع في الكربراتير سواء ال 125 او 150 او 200 الثلاثه يركبون مكان بعضهم البعض نسبه لمعادله الفتحه الخارجيه للتركيب اما الاختلاف يكون داخل القطر الداخلي للكربراتير بحيث يكون اختلاف ضغط الهواء المحمل في البنزين داخل غرفه الاحتراق ويختلف في الكميه المحدده لدخوله لتشغيل المحرك بالطريقه الصحيحه والغرض منه انتظام الحريق دون تقصير فى المهام مبدئيا الكربراتير ال 125 يعمل مكانه الكربراتيرال 150 لعدم وجود فارق بينهم كثيرا وهذا يرجع لي قربهم من بعضهم فى الحجم والتشغيل حتى لايتعارضان  في السرعه او في ضغط الحريق والتشغيل لقد تحدثنا سابقا في حلقات اخرى عن هذا الكربراتير  وطريقه عمله وعن المخارج والمداخل والفتحات والهوايات الموجوده داخله انما كل ما سوف نتكلم عنه اليوم هو وجه المقارنه في التشغيل فقط و الفرق بين ال 125 والفرق بين 150 الطبيعي فى استهلاك البنزين بين 125 150 ولا 200 ليس نفس الاستهلاك بينهم ولكن كل درجه تختلف عن الاخرى في معدل استهلاك البنزين فكلما ارتفع حجم الكربراتير زاد استهلاك الوقود لو تحدثنا عن الكربراتير ال 200 عنده تركيبه على مكنه 150  بالتالي سوف يعمل عليها لكن ليس بنفس كفاءه ال 150 على هذه الماكينه حيث انه لم يكون متعادلا مع دخل الهواء المحمل بالوقود او البنزين لحين تشغيل هذه الماكينه تشغيل صحيحا انما سوف يعمل عليها في بعض الاحيان يتم او يكون هناك اختلاف بسيط عند الدواره في الصباح تحدث تاخير الدواره او يحدث داخل الكربراتير بحيث يصعب تشغيل الماكينه في بعض الاحيان الا عند قفل دخل الهواء او الهوايه بالنسبه للكربراتيرفيحدث استهلاك للوقود دون الاستفاده من السرعه عند تركيب كربراتير 200 على مكنه 150 ينتج عنه نسبه ضعف سرعه المكنه اولا استهلاك بنزين زائد ثانيا سرعه فائقه تعمل ضغط على الشنبر بيكون الناتج عنه خراب المكنه او تفويت عمرة  المكنه بالتالي يقل من عمر المكنه في اقرب وقت اما عن تركيب الكربراتير ال 150 على الماكينه ال 200 الناتج عنه عدم اكتفاء المكنه في السرعات العاليه من البنزين المتوفر لها من داخل الكارتير 150 فهي تعمل بكفاءه اقل في هذه الظروف مع هذا الكربراتير ولكن هو يصلح لي التركيب في هذه الماكينه و يعمل جيدا عليها ولكن بدون سرعات عاليه عند السرعه العاليه يحدث تقطيع في صوت الموتور واحيانا يتم ايقاف الموتور على الطريق حتى يتم تخزين نسبه من الوقود داخل الكربراتير  ثم مواصله السير مرة اخرى اثناء القياده خلاصه القول بان الكبر اتير ال 125 لا يجوز تركيبه بدل ال200 اما يجوز تركيبه مكان ال 150 ولكن هو لم يعمل مكان ال 200 بنفس الكفاءه ال 200 و لكن هو يقضي الغرض مثال عند تركيب كربراتير 150 على مكنه 200 اثناء السير في السرعات العاليه يحدث تقطيع في الماكينه ثم يتم ايقاف الماكينه حتى تخزين البنزين ثم مواصله السير مره اخرى بنفس كفاءه الكربراتير ال 150 الان انتهينا من وجه المقارنه بين الكربراتير ال 125  150  وال 200 يبقى شىئ واحد وهو طريقه التركيب على الماكينه لو نظرنا داخل الكربراتير ال 200 او الكربراتير 150 نجد اختلاف داخل الكربراتيرحيث يكون حجم فتحه الكربراتير ال 200 اكبر من فتحه الكربراتير ال 150 ولكن يتم تركيبه بجوانات على الماكينه او سيليكون حراري و يتم اغلاق المكان الذي يسرق الهواء ويعمل الكربراتير طبيعي مثل الكربراتير الخاص بالماكينه كان معكم اخوكم بسام محمد في هذه الحلقه التي تم الرد على بعض الاسئله للاعضاء فيها وارجو ان اكون وفقت فى الشرح لحضراتكم واذا قصرت فى  الاجابه عن بعض الاسئله فالرجاء كتابه الاسئله في التعليقات اسفل الفيديو ليتم الرد على حضراتكم في اقرب وقت والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته








🌷🌷وهنا باقى الروابط التى تحتاج اليها🌷🌷





    الموقع الالكترونى الخاص
  1. رابط المدونة
  2. الجروب الخاص على الفيس
  3. طريقه عمل انتظار فى الموتوسيكل حلقه (200 )
  4. كيف تعرف الفرق بين تيل الفرامل الجيد والرضئ للموتوسيكل حلقه (198 )
  5. تعرف على فلتر هواء الموتوسيكل وعيوبه حلقه (196 )
  6. اعرف معيار الزيت فى المساعد الامامى فى الموتوسيكل حلقه (191 )
  7. تعرف على الصباب الخامه الجيده من التعبان للموتوسيكل حلقه (202 )
  8. تعديل متور موتوسيكل (150cc) إلى (200cc) حلقه (185 )
  9. هذا الفديو مهم جدا عن صوت(العالى الصقفه )فى الموتوسيكل ولازم تشوفه حلقه  (178 )
  10. اعرف معيار الزيت فى المساعد الامامى فى الموتوسيكل حلقه (191 )
  11. اسهل طريقة لتغير حشوة الجنط الخلفى للموتوسيكل حلقه (183 )
  12. لا ترمى ترس التقسيمه (الكامه ) يمكن إصلاحه حلقه (180 )
  13. شرح وظيفه وصله الكربيرتير وحاوية الشكمان
  14. ركب الة جر الموتوسيكل بأسهل الطرق حلقة (177 )
  15. اسباب ثقل الغيارات وطرق الحل حلقه (167 )
  16. سباب تلف ترس الفلام وبلى المرش حلقة (168)
  17. تعرف على موبينة التكرير وعملها حلقه (164)
  18. إصلاح المساعد الخلفى للموتوسيكل حلقه (156 )
  19. تركيب فل ورق دبرياج اسطوانه موتسيكل صينى(103)
  20. تعديل الضفيره البجاج (boxer )حلقه(116 )
  21. إصلاح اللمبه الليد (led ) للموتوسيكل الصينى حلقه (152 )
  22. تركيب سلك دبرياج بجاج (boxer )حلقه (154 )
  23. أسباب سخونه الموتوسيكل وكيفية التعامل حلقه (151 )
  24. أسباب توقف الموتوسيكل عند ترك يد البنزين حلقه (150 )
  25. طريقه تغير لا فيه فرامل بالمشرشر للموتوسيكل حلقه (149 )
  26. مشاكل البطاريه وعدم الشحن وطرق علااجها حلقه(148)
  27. طريقة تغير تيل فرامل امامى حلقه(147 )
  28. تركيب سلك الدبرياج للموتوسيكل الصينى (146 )
  29. اسباب توقف ماكينه عداد السرعه وعيوبه واسلاحه حلقه(145 )
  30. طريقه تقصير وشد جنزير البجاج (boxer )حلقه (144 )
  31. طريقه تغير تيل الفرامل الخلفى وأنواعها حلقه (143 )
  32. طريقة تغير بليه عجله للموتوسيكل حلقه (142)
  33. طريقه ضبط أو شد الجنزير للموتوسيكل الصينى حلقه(141 )
  34. أعطال حنفيه البنزين وطرق إصلاحها حلقه (140 )
  35. تغير السين الحراراه بأسهل الطرق حلقه (139 )
  36. أسباب توقف البوجيه او شمعه الاحتراق حلقه(138 )
  37. أعطال كونتاك الموتوسيكل وطرق اصلاحه حلقه (138 )
  38. سبب توقف شحن البطاريه واهم المعلومات عن بلاطه الشحن فى الموتوسيكل حلقه (137 )
  39. تعديل النور للبجاج (boxer )حلقه (136 )


الأربعاء، 6 نوفمبر 2019

ما هذة الاصوات الخارجة من المتور هل تميزها انت

ما هذة الاصوات الخارجة من المتور هل تميزها انت

كثرا منا يسمع اصوات فى المتور ولا يقدر على تميزها صح ام لا اكيد  صح وعند الفشل نذهب للمصلح كى يساعدنا فى حل المشكله ولكن هناك الكثبر منهم ياخذ هذه المهنة باستهتار ولا يبالى من هذه الاعطال الا عندما تتلف الاله ونترككم مع الفيديو






رابط الفيديو:








🌷🌷وهنا باقى الروابط التى تحتاج اليها🌷🌷







  1. رابط المدونة
  2. الجروب الخاص على الفيس
  3. طريقه عمل انتظار فى الموتوسيكل حلقه (200 )
  4. كيف تعرف الفرق بين تيل الفرامل الجيد والرضئ للموتوسيكل حلقه (198 )
  5. تعرف على فلتر هواء الموتوسيكل وعيوبه حلقه (196 )
  6. اعرف معيار الزيت فى المساعد الامامى فى الموتوسيكل حلقه (191 )
  7. تعرف على الصباب الخامه الجيده من التعبان للموتوسيكل حلقه (202 )
  8. تعديل متور موتوسيكل (150cc) إلى (200cc) حلقه (185 )
  9. هذا الفديو مهم جدا عن صوت(العالى الصقفه )فى الموتوسيكل ولازم تشوفه حلقه  (178 )
  10. اعرف معيار الزيت فى المساعد الامامى فى الموتوسيكل حلقه (191 )
  11. اسهل طريقة لتغير حشوة الجنط الخلفى للموتوسيكل حلقه (183 )
  12. لا ترمى ترس التقسيمه (الكامه ) يمكن إصلاحه حلقه (180 )
  13. شرح وظيفه وصله الكربيرتير وحاوية الشكمان
  14. ركب الة جر الموتوسيكل بأسهل الطرق حلقة (177 )
  15. اسباب ثقل الغيارات وطرق الحل حلقه (167 )
  16. سباب تلف ترس الفلام وبلى المرش حلقة (168)
  17. تعرف على موبينة التكرير وعملها حلقه (164)
  18. إصلاح المساعد الخلفى للموتوسيكل حلقه (156 )
  19. تركيب فل ورق دبرياج اسطوانه موتسيكل صينى(103)
  20. تعديل الضفيره البجاج (boxer )حلقه(116 )
  21. إصلاح اللمبه الليد (led ) للموتوسيكل الصينى حلقه (152 )
  22. تركيب سلك دبرياج بجاج (boxer )حلقه (154 )
  23. أسباب سخونه الموتوسيكل وكيفية التعامل حلقه (151 )
  24. أسباب توقف الموتوسيكل عند ترك يد البنزين حلقه (150 )
  25. طريقه تغير لا فيه فرامل بالمشرشر للموتوسيكل حلقه (149 )
  26. مشاكل البطاريه وعدم الشحن وطرق علااجها حلقه(148)
  27. طريقة تغير تيل فرامل امامى حلقه(147 )
  28. تركيب سلك الدبرياج للموتوسيكل الصينى (146 )
  29. اسباب توقف ماكينه عداد السرعه وعيوبه واسلاحه حلقه(145 )
  30. طريقه تقصير وشد جنزير البجاج (boxer )حلقه (144 )
  31. طريقه تغير تيل الفرامل الخلفى وأنواعها حلقه (143 )
  32. طريقة تغير بليه عجله للموتوسيكل حلقه (142)
  33. طريقه ضبط أو شد الجنزير للموتوسيكل الصينى حلقه(141 )
  34. أعطال حنفيه البنزين وطرق إصلاحها حلقه (140 )
  35. تغير السين الحراراه بأسهل الطرق حلقه (139 )
  36. أسباب توقف البوجيه او شمعه الاحتراق حلقه(138 )
  37. أعطال كونتاك الموتوسيكل وطرق اصلاحه حلقه (138 )
  38. سبب توقف شحن البطاريه واهم المعلومات عن بلاطه الشحن فى الموتوسيكل حلقه (137 )
  39. تعديل النور للبجاج (boxer )حلقه (136 )



مكونات الموتوسيكل الصيني تشمل عدة أجزاء رئيسية

مكونات الموتوسيكل الصيني تشمل عدة أجزاء رئيسية، وهي: المحرك : يحرق الوقود ويحول الطاقة الحرارية إلى طاقة ميكانيكية ت...