بحث هذه المدونة الإلكترونية

الثلاثاء، 14 مايو 2019

الزيت مع البنزين مفيد ولا مضر

                              بسم الله الرحمن الرحيم


الزيت مع البنزين مفيد ولا مضر:-


هاتحط زيت ف التانك مع البنزين؟؟؟ طب الزيت مع البنزين مفيد ولا مضر؟ طب انا شوفت ناس بتحط زيت ف التنك مع البنزين!! السلام عليكم ورحمة الله النهارده هانتكلم عن الزيت ف التانك مع البنزين رمضانكم مبارك وكل عام وانتم بخير بعيدا عن الفتى والهبد هانتكلم عن الزيت مع البنزين من منطلق علمي بحت كالعاده واحد بيقول انا شوفت ناس بتحط زيت مع البنزين ف التانك ايه رايك فيهم؟؟ اقوله تمام ياباشا دا أكيد واحد راكب مكنه ثنائي الأشواط (2 stroke) يعني يا اما جاوا يا اما ياماها ٦٣ يا اما فيسبا بي إكس أو أم زد أو سي زد لان المكن دا كله ثنائي الأشواط طب دا مش موضوعنا بس هاقولك نبذه بسيطه عن ثنائي الأشواط اولا ثنائي الأشواط مفيهوش صبابات ولا فيه كاتينه تقسيمه أو اوفر هيد الثنائي الاشواط عباره عن سلندر فيه فتحات من الجنب وبستم فيه فتحات من الجنب وشفط البنزين بيكون عن طريق الكرنك اللي بيكون هو ودراع بي ال والبستم ف النار ايوه كل دول بيكونوا ف النار ودا اللي بيخلي مستخدم ثنائي الأشواط يحط زيت مع البنزين عشان يبرد ويعمل ليونه على دراع البي ال والكرنك والبستم ومن فوق مفيش غير رأس سلندر وفيه فتحه بوجيه فقط لا غير لا غير وفتحه الاكزوست (العادم) بتكون ف السلندر نفسه عشان منتوهش من بعض دي نبذه بس كدا صغيره عن التو ستروك ولاحقا بإذن الله نتكلم عنه بالتفصيل طيب نتكلم عن رباعي الأشواط يعني بنللي ودايو ٦ وكل المكن الموجود حاليا تقريبا انت عايز تحط زيت ف التانك؟؟؟ انا مش هاحجر عليك طبعا واقولك تحط ايه ومتحطش ايه بس واجبي اني انبهك ايه اضرار وفوايد الزيت ف التانك ولك حريه الاختيار طيب نتكلم عن فوايد الزيت ف التانك وشروط اني احط زيت ف التانك اولا لو عندي مكنه جديده لسه جايه دلوقتي حالا وعايز ادورها عشان تقف دقيقتين كدا والقطع تتعرف على بعضها هاحط شويه زيت ف التانك اللي هي ممكن تكون ١٠٠ مللي زيت ليه ؟؟؟ عشان انا عايز النار اللي ف الغرفه تكون ضعيفه بالذات ف بدايه التشغيل لأول مره وهاقولك علميا ليه بحط زيت لان لو داخل الغرفه مثلا ف المره الواحده ١ مللي بنزين هاينتج عنه احتراق ١ مللي بنزين جهد لو انا حطيت زيت على البنزين هايدخل الغرفه ١ مللي الا ربع بنزين و ربع مللي زيت كمثال هاينتج عنه جهد اقل من البنزين لوحده ودا هايكون مؤقتا لحد ما الأجزاء بس تتعرف على بعضها لأول مره نفس الطريقه بتاعت الزيت دي تعملها لما تكون خارط بستم جديد وعايز تقف تلين ربع ساعه مثلا ولتكن اول ربع ساعه بعد التركيب واللي بيكون بدوره اصلا مليان وغرقان ف الزيت لان الميكانيكي بيركب البستم وهو غرقان زيت وطبعا دا بيطلع بعد يمكن ربع ساعه من التشغيل لأول مره بعد التركيب لو عندك صدأ ف التانك الزيت مش بيطلعه زي ما الناس بتقول الصدأ بيجي من حاجتين اولهم انك غسلت المكنه وفي ميه دخلت من أي فتحه ف جوان غطا التانك أو أنك بتحط بنزين من حد ف الشارع وعليه ميه أو بنزينه قديمه والتانكات مصديه عايز تطلع الصدأ اللي ف التانك قدامك حلين يا اما تحط مزيل صدأ مع البنزين ودا مش هايضرك ف حاجه غير ان ريحته هاتكون وحشه لما يتحرق يا اما تحل التانك خالص وتفضيه وبعدين تغسله بمزيل صدأ وبعد ما تخلص تغسل بخل وصابون وتنشف كويس جدا وتركب وتحط بنزينك وتتوكل على الله اضرار الزيت الزيت على المدي القريب ملوش اي ضرر وهانتكلم علميا برضو مرورا بحنفيه البنزين حتى الجكمان الزيت هاينزل مع البنزين عادي جدا من الحنفيه ويعدي على الكربراتير عادي جدا بدون اي ضرر وبدخل ف الغرفه عن طريق الصباب برضو عادي جدا ومفيش اي ضرر وبعدين يحصل الحريق عادي جدا ومفيش اي ضرر دا لو حطيت الزيت مره مثلا او مرتين إنما لو حطيت اكتر من مره فا الضرر على المدى البعيد هايكون كالتالي اول حاجه الصباب هايطمس ويتقل ويشيل تحته زيت محروق وهاتبقي محتاج تعمل روديه وبناء عليه المكنه هتاكل بنزين كتير دا رقم واحد رقم اتنين البوجيه هايتعمي ويجلخ وشمعته هاتكون ضعيفه ودا هايخلي المكنه تأكل بنزين ومتجريش وتطلع بنزين ني ف الجكمان تالت حاجه صباب الجكمان هايعمل زي صباب البنزين وبرضو هايحتاج روديه والعادم مش هايخرج كامل فا المكنه هاتتخنق رابع حاجه الجكمان هايتسد وقطره هايقل يعني مثلا لو قطره نص انش مع الوقت هايبقي ربع انش والمكنه هاتطلع زيت محروق من الجكمان على شكل نقط أو هباب اسود وطبعا هاتبرجل وانت مش عارف البرجله جايه منين يعني لو حضرتك حطيت زيت مره مثلا او اتنين فا دا عادي ومش هايحصل حاجه (مهما حد أفتى واحل وهبد وقالك دا مضر ودا ودا) واللي يقولك اي حاجه قوله ليه؟؟؟ كدا ليه بطريقه علميه خليه يفهمك لو هو فعلا فاهم إنما لو حضرتك حطيت زيت كل شويه هايحصل كل اللي فوق دا هاتحط زيت ف التانك ولا مش هاتحط ؟الخيار لحضرتك ورمضان كريم ومتخليش حد يهبد عليك لقد ولي عهد الهبد الجميل العلم يتحدث







🌷🌷وهنا باقى الروابط التى تحتاج اليها🌷🌷



رابط المدونة
الجروب الخاص على الفيس
طريقه عمل انتظار فى الموتوسيكل حلقه (200 )
كيف تعرف الفرق بين تيل الفرامل الجيد والرضئ للموتوسيكل حلقه (198 )
تعرف على فلتر هواء الموتوسيكل وعيوبه حلقه (196 )
اعرف معيار الزيت فى المساعد الامامى فى الموتوسيكل حلقه (191 )
تعرف على الصباب الخامه الجيده من التعبان للموتوسيكل حلقه (202 )
تعديل متور موتوسيكل (150cc) إلى (200cc) حلقه (185 )
هذا الفديو مهم جدا عن صوت(العالى الصقفه )فى الموتوسيكل ولازم تشوفه حلقه  (178 )
اعرف معيار الزيت فى المساعد الامامى فى الموتوسيكل حلقه (191 )
اسهل طريقة لتغير حشوة الجنط الخلفى للموتوسيكل حلقه (183 )
لا ترمى ترس التقسيمه (الكامه ) يمكن إصلاحه حلقه (180 )
شرح وظيفه وصله الكربيرتير وحاوية الشكمان
ركب الة جر الموتوسيكل بأسهل الطرق حلقة (177 )
اسباب ثقل الغيارات وطرق الحل حلقه (167 )
سباب تلف ترس الفلام وبلى المرش حلقة (168)
تعرف على موبينة التكرير وعملها حلقه (164)
إصلاح المساعد الخلفى للموتوسيكل حلقه (156 )
تركيب فل ورق دبرياج اسطوانه موتسيكل صينى(103)
تعديل الضفيره البجاج (boxer )حلقه(116 )
إصلاح اللمبه الليد (led ) للموتوسيكل الصينى حلقه (152 )
تركيب سلك دبرياج بجاج (boxer )حلقه (154 )
أسباب سخونه الموتوسيكل وكيفية التعامل حلقه (151 )
أسباب توقف الموتوسيكل عند ترك يد البنزين حلقه (150 )
طريقه تغير لا فيه فرامل بالمشرشر للموتوسيكل حلقه (149 )
مشاكل البطاريه وعدم الشحن وطرق علااجها حلقه(148)
طريقة تغير تيل فرامل امامى حلقه(147 )
تركيب سلك الدبرياج للموتوسيكل الصينى (146 )
اسباب توقف ماكينه عداد السرعه وعيوبه واسلاحه حلقه(145 )
طريقه تقصير وشد جنزير البجاج (boxer )حلقه (144 )
طريقه تغير تيل الفرامل الخلفى وأنواعها حلقه (143 )
طريقة تغير بليه عجله للموتوسيكل حلقه (142)
طريقه ضبط أو شد الجنزير للموتوسيكل الصينى حلقه(141 )
أعطال حنفيه البنزين وطرق إصلاحها حلقه (140 )
تغير السين الحراراه بأسهل الطرق حلقه (139 )
أسباب توقف البوجيه او شمعه الاحتراق حلقه(138 )
أعطال كونتاك الموتوسيكل وطرق اصلاحه حلقه (138 )
سبب توقف شحن البطاريه واهم المعلومات عن بلاطه الشحن فى الموتوسيكل حلقه (137 )
تعديل النور للبجاج (boxer )حلقه (136 )


























ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اذا اعجبك الموضوع فضلا وليس امرا اترك تعليقك لتشجيعنا على الاستمرار

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

مكونات الموتوسيكل الصيني تشمل عدة أجزاء رئيسية

مكونات الموتوسيكل الصيني تشمل عدة أجزاء رئيسية، وهي: المحرك : يحرق الوقود ويحول الطاقة الحرارية إلى طاقة ميكانيكية ت...