بحث هذه المدونة الإلكترونية

الثلاثاء، 14 مايو 2019

بنزينك ايه 80/90/92 تعرف علية

بسم الله الرحمن الرحيم


-:بنزينك اية:-

بنزين ٨٠ ولا ٩٢ ولا ٩٥ وليه ديتونشن ؟؟؟  وايه اللي يناسب نوع الموتوسيكل بتاعك السلام عليكم ورحمة الله اولا احب اتكلم عن فكره مغلوطه عند معظم الناس وهي إن بنزين ٨٠ هو أسوأ بنزين من ناحيه الشوائب والتكرير والنضافه وما شابه ذلك النقطه دي مغلوطه جدا وكل البنزين اللي ف السوق شبه بعضه وعلى شكله الأولى الاختلاف بس ف نقطتين اول نقطه ان بنزين ٨٠ غير منقي من الرصاص تاني نقطه هي أن البنزين كله نوع واحد وبيفرق بس ف نسبه (الاوكتان) الاوكتان دا هي الماده اللي بتضاف الي البنزين الأولى عشان تخليه يتحمل ضغط معين قبل ما يتم عمليه الانفجار أو الاشتعال داخل الغرفه نسبه الاوكتان ف البنزين هي اللي بتحدد درجته ورقمه زي بنزين ٨٠ يحتوي على ٨٠٪ اوكتان + ٢٠٪ مواد بتروليه مشتقه ومعظمها غير مشتعل بالمره طيب ليه في درجات اوكتان مختلفه درجات الاوكتان المختلفه عشان تخدم كل مستخدم حسب نوع المحرك بتاعه وسنه التصنيع والموديل وطريقه التشغيل وحجم غرفه الضغط ودي نحط تحتها ١٤ خط لان الكلام كله على غرفه الضغظ البستم وهو ف اعلي نقطه ليه بيكون ضاغط بنزين دخل الغرفه مسبقا عن طريق الصباب الخاص بشفط البنزين حلو كدا لما يكون البستم فوق والبنزين مضغوط ف المكان الفاضي ف الغرفه المفروض شمعه الاحتراق (سبارك بلج أو البوجيه) تشتعل فا يحصل الحريق وبعدين الهواء الناتج عن الحريق يتمدد فا يدفع البستم الاسفل فا تحدث الحركه الميكانيكيه من الاحتراق وهكذا الغرفه دي ليها مقاسات والمفروض كل مقاس يناسبه بنزين معين يحتوي على نسبه اوكتان معينه مثلا لو الغرفه مثلا مقاسها (ودا مثال للتوضيح عشان الكل يفهم) ٥ تمام كدا والبنزين ال٨٠ بيحترق عند ضغط ٤ واللي صنع الموتوسيكل قالك حط بنزين ٩٢ عشان بيتحمل ضغط ٥ ايه هايحصل؟ بنزين ٨٠ اول ما يدخل الغرفه والبستم طالع عشان يضغطه عشان يتم عمليه الاحتراق البنزين هايتحرق ذاتيا من قبل ما الشمعه تشتعل وطبعا هاينتج عنه انفجار هايخلي البستم ينزل تحت تاني والصباب يفتح ويطلع العادم والتاني يفتح يدخل بنزين غيره ويجي البستم يطلع تاني عشان يضغط البنزين برضو يحصل احتراق ذاتي من البنزين وهكذا يحصل حاجه اسمها تسقيف (ديتونشن) وتلاقي المحرك بيهتز وميقفش على السلانسيه ليه كدا؟؟؟ عشان بنزين ٨٠ بيتحمل ضغط اقل من بنزين ٩٢ والمصنع اوصي ب ٩٢ عشان فيه اوكتان أعلى عشان بيتحمل البستم لما يطلع فوق خالص وبعدين يشتعل فا يحصل انفجار طبيعي وحركه طبيعيه مش هادخل ف تفاصيل ايه اضرار البنزين ال٨٠ و ٩٢ أو حتى ٩٥ على المحرك كمان في حاجه مغلوطه جدا جدا جدا البنزين ٩٥ حامي الكلام مش صحيح بالمره ولا يمت للحقيقه بصلة كل ما في الموضوع ان بنزين ٩٥ معامل بنسبه اكوتان تخول له أنه يتحمل ضغط اعلي وبذلك تضمن راحه اكتر وحركه ميكانيكيه سليمه ١٠٠٪ ولو معاك تحط ٩٥ ف الموتوسيكل بتاعك توكل على الله وحط دا غير أنه مش بيخلص بسرعه زي ما برضو معروف ومغلوط وعايز اقولك معلومه كدا على هامش الكلام بنزين ٩٢ اوفر من بنزين ٨٠ ف الطرق السريعه والزحمه بنزين ٩٥ اوفر من ٩٢ و ٨٠ ف الطرق السريعه تخيل تخيل بس طيب انت قولت الكلام دا كله ومقولتش احط بنزين ايه حط بنزين ٩٢ هايوفر معاك ويريحك لو موتوسيكل أو سكوتر بتاعك موديل فوق ٢٠١٥ ولو تحت ٢٠١٥ حط بنزين ٨٠ وانت مطمن لو انت فوق ٢٠١٥ وعايز تحط ٨٠ حطه بس مش ديما يعني خليك كل كام يوم حط فويل ٩٢ لو عايز تحط ٨٠ على ٩٢ مفيهاش اي مشكله خالص خالص خالص خالص خالص خالص خالص خالص خالص لو جبت كوبايه ميه ومليت نصها سكر وحطيت على النص التاني ميه وقلبت وجبت كوبايه ميه وحطيت فيها معلقه سكر وقلبت دي طعمها مسكر اوي ودي طعمها يكاد يكون مسكر لو قلبت الاتنين مش هاتنفجر ف وشك الاتنين مصدر واحد ومن نفس المنبع الفرق ف كميه السكر بس هتلاقي نسبه السكر انقسمت على الكوبايتين والطعم بقى مسكر ف الكل حاولت أوضح معلومه بسيطه ويارب اكون افدتكم وشكرا جزيلا اللي عنده سؤال يتفضل



🌷🌷وهنا باقى الروابط التى تحتاج اليها🌷🌷



رابط المدونة
الجروب الخاص على الفيس
طريقه عمل انتظار فى الموتوسيكل حلقه (200 )
كيف تعرف الفرق بين تيل الفرامل الجيد والرضئ للموتوسيكل حلقه (198 )
تعرف على فلتر هواء الموتوسيكل وعيوبه حلقه (196 )
اعرف معيار الزيت فى المساعد الامامى فى الموتوسيكل حلقه (191 )
تعرف على الصباب الخامه الجيده من التعبان للموتوسيكل حلقه (202 )
تعديل متور موتوسيكل (150cc) إلى (200cc) حلقه (185 )
هذا الفديو مهم جدا عن صوت(العالى الصقفه )فى الموتوسيكل ولازم تشوفه حلقه  (178 )
اعرف معيار الزيت فى المساعد الامامى فى الموتوسيكل حلقه (191 )
اسهل طريقة لتغير حشوة الجنط الخلفى للموتوسيكل حلقه (183 )
لا ترمى ترس التقسيمه (الكامه ) يمكن إصلاحه حلقه (180 )
شرح وظيفه وصله الكربيرتير وحاوية الشكمان
ركب الة جر الموتوسيكل بأسهل الطرق حلقة (177 )
اسباب ثقل الغيارات وطرق الحل حلقه (167 )
سباب تلف ترس الفلام وبلى المرش حلقة (168)
تعرف على موبينة التكرير وعملها حلقه (164)
إصلاح المساعد الخلفى للموتوسيكل حلقه (156 )
تركيب فل ورق دبرياج اسطوانه موتسيكل صينى(103)
تعديل الضفيره البجاج (boxer )حلقه(116 )
إصلاح اللمبه الليد (led ) للموتوسيكل الصينى حلقه (152 )
تركيب سلك دبرياج بجاج (boxer )حلقه (154 )
أسباب سخونه الموتوسيكل وكيفية التعامل حلقه (151 )
أسباب توقف الموتوسيكل عند ترك يد البنزين حلقه (150 )
طريقه تغير لا فيه فرامل بالمشرشر للموتوسيكل حلقه (149 )
مشاكل البطاريه وعدم الشحن وطرق علااجها حلقه(148)
طريقة تغير تيل فرامل امامى حلقه(147 )
تركيب سلك الدبرياج للموتوسيكل الصينى (146 )
اسباب توقف ماكينه عداد السرعه وعيوبه واسلاحه حلقه(145 )
طريقه تقصير وشد جنزير البجاج (boxer )حلقه (144 )
طريقه تغير تيل الفرامل الخلفى وأنواعها حلقه (143 )
طريقة تغير بليه عجله للموتوسيكل حلقه (142)
طريقه ضبط أو شد الجنزير للموتوسيكل الصينى حلقه(141 )
أعطال حنفيه البنزين وطرق إصلاحها حلقه (140 )
تغير السين الحراراه بأسهل الطرق حلقه (139 )
أسباب توقف البوجيه او شمعه الاحتراق حلقه(138 )
أعطال كونتاك الموتوسيكل وطرق اصلاحه حلقه (138 )
سبب توقف شحن البطاريه واهم المعلومات عن بلاطه الشحن فى الموتوسيكل حلقه (137 )
تعديل النور للبجاج (boxer )حلقه (136 )


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اذا اعجبك الموضوع فضلا وليس امرا اترك تعليقك لتشجيعنا على الاستمرار

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

مكونات الموتوسيكل الصيني تشمل عدة أجزاء رئيسية

مكونات الموتوسيكل الصيني تشمل عدة أجزاء رئيسية، وهي: المحرك : يحرق الوقود ويحول الطاقة الحرارية إلى طاقة ميكانيكية ت...