بحث هذه المدونة الإلكترونية

السبت، 19 سبتمبر 2020

عيوب تقسيمه الكهرباء



                                      بسم الله الرحمن الرحيم


                                                      




في الفيديو امامنا كده يا جماعه بان الفلامه  بتلف على الفاضي زي ما انتم شايفين كده انا بحركها بتلف معي باسهل سهوله طبعا هنا حصل مشاكل كثير ايه هي المشاكل دي هنشوفها قدام في الفيديو لسه تعالوا بقى احنا نتكلم ايه السبب او ايه الاعراض اللي بتظهر معي علشان اقدر اتعرف على الموتور بان المشكله ممكن تكون من الفلامه سبب هيكون معنا وهو بان لما بتجيء تدي كبسه للموتور يعني تضرب منافيلا كده زي ما انتم شايفين المنفلا تنزل على الفاضي بتعمل ازاي تعتبر فاضيه من الداخل طبعا كلنا عارفين ان هي مثبت على خابور لما بنيجي يضرب مينى تو في المكنه بيلاقي كبسه المكنه يا كاد تكون ضعيفه ان هي تكون كبسه المكنه ضعيفه يعني انت ما تلقاش الكبسه بتاعه المكنه كامله معنا او تكون ثقيله ثانيا بتكون المكنه كهربتها وصله بنزينها واصل لكن مهما تدور فيها بالمارش او بالبمنفلا مش هتدور معاك ثالث حاجه لو احنا بندور بالمارش بنسمع صوت تكسير اللي هو بتاع البلي ده اللي هو بتاع بليه المارش بيكون خفيف او تكون خفيفه يعني لفه المارش بتكون اسرع من المعتاد في حاجه ثانيه كمان ايه هي نقدر نتعرف عليها طيب احنا طبعا بالمفك نفك الغطاء بتاع الطبه الصغيره اللي هي موجوده فوق التقسيمه في والوش الكهرباء ونبدا نحرك من فوق مكان البوجيه ونبدا نحرك المنافيلا لما تخلي البستم لا اعلى نقطه طبعا  بعد كده بنرجع نبص على التقسيمه بتاعه الفلامه ونشوفها على العلامه الخابور بتاع المكنه متاكل خالص ما عادش موجود كمان هو كان السبب في ان هو ياكل المكان بتاع الخابور يعني المنيم اللي هو بينزل فيه الخابور ده عشان يثبت عليه المغناطيسي طبعا وسع يعني تاكل من احد الاجناب زي ما انتم شايفين كده طيب هنا بيكون في مشكله لازم تتحل وهي ان المكان ده لازم يتعمل نقدر نتعامل معه او نخليه ضيق على قد الخابور ثاني علشان يقدر يشتغل معنا طيب نعمل الحوار ده ازاي او نعمل المشكله بتاعته علشان نعملها لازم يكون في حداد يعني مش شرط ام مخرطه يعني يكون في احد يكون فاهم يقدر يثبت لك باللحام يقوي يسدد لك الاماكن الواسعه دي ويقدر يمسحها بالصاروخ يخليها يعني نوعا ما قريبه للمكان اللي هيثبت فيه الخابور طيب هنا لو لاحظنا ثاني كمان برده بين المسمار اللي بيمسك الفلامه طبعا حصل فيه مشكله ان نصف السن بتاعه تاكل زي ما انتم شايفين وفي الحاله دي هنحتاج ان احنا نجيب ذكر 17 لتمشيط السنون وتغير المسمار ده ونحط مسمار ثاني 17 هو ده طبعا اللي حصل معنا ان احنا مشتناه من تانى وركبنا المسمار 17 مكان المسمار ده طبعا برده المترتب على المشكله ديت ان انت طبعا من رابع المستحيلات ان المكنه هتدور وطبعا في مشكله ثانيه كمان بتحصل  دي طبعا بسبب اللفه بتاعتها او بسبب الخابور اللي هو بيتكسر والتاكل بتكون المشكله طبعا تكمن في ملف الكهرباء ايضا ان الفلامه لما بتلف اتجاه معين يعني هي لفت عكسها ومهزوزه بدات تخبط معنا في ملف الكهرباء طيب بيكون المشكله بتاعتها ان احنا طبعا لحقناها ان ملف الكهرباء حصل فيه تقطيع خفيف وطبعا احنا غيرنا الاسلاك بتاعت الكهرباء كلها بالكامل الموجوده بتاعه الملف زى انتم ما شايفين السن اتمشط وشايفين طبعا المكان بتاع الخابور الاثنين يعتبر مختلفين   :--




                                                   



ونسمع الفيديو للتوضيح اكثر






                                                                            

أنواع البطاريات ومما تتكون

                       
                      🌹🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹🌹🌹




 الحمد لله والصلاه والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد اما بعد :— 

موضوع حلقتنا اليوم يتكون من مجموعه من الاجوبه التي يتخيلها كل انسان ويريد ايضا ان يعرف الاجابات عنها وعندما نتكلم عن انواع البطاريات فلابد ان نتكلم عن طرق التصنيع او من ما تتكون من الداخل قبل معرفه ما هي افضل الانواع الموجوده منها بالاسواق وعلما بأن جميع البطاريات تتكون من مادتي الرصاص والبلاستيك ويكون الرصاص عباره عن الواح توضع داخل البطاريه وتكون البطاريه بها سته ألواح وتنقسم الى قسمين قسم الموجب ( + ) وقسم السالب ( )

و هما المسؤولان مسئوليه كامله عن اخراج الكهرباء من البطاريه وعندما نتكلم عن الموجب هذا يكون الكهرباء وعندما  نتكلم عن السالب فهذا يكون الارضي او البارد كما يقول البعض ولابد ان يكون للبطاريه طرفان طرف الكهرباء وطرف ارضي او طرف السالب والطرف الموجب وهما يكملان بعضهما البعض لتوصيل الكهرباء للتشغيل اي اله في الكون و انواع البطاريات الموجوده بالاسواق تكون منها على شكل بطاريه جافه وتتكون هذه البطاريه  من الداخل يوجد منها نوعان النوع الاول يكون عباره عن الواح رصاص زائد اسيد النوع الثاني يكون جافه ايضا وتتكون من الداخل من عجينه تشبه العجينه التي توجد في الحجاره القلم التي تستخدم فى العاب الاطفال وساعات الحائط واجهزه الريموت كنترول وهناك ايضا البطاريه الماء وتتكون ايضا هذه البطاريه من الواح رصاصيه من الداخل ويوضع بداخلها اسيد او ماء نار او حامض الكبريتيك وهذه مسمياته هو على حسب المكان الذي ينطق فيه وتكون هذه البطاريه تحتاج الى تزويد مائها كل فتره من 10 الى 15 الى 30 يوما على خلاف البطاريه الجافه التي يمكن ان توضع في الموتوسيكل مده ثلاثه اعوام و ممكن ان تزيد الى 5 وفي بعض الاحيان تكون الانواع العاديه منها في الاسواق تعمر مده عام او عامين وهذا يعتمد على الخامه المصنعه داخليا وخارجيا و يوجد منها اشكال بالسوق ومسميات ايضا كثيره على  حسب الشركات المستورده او الشركات المصنعه ويوجد منها ايضا عده اشكال منها على شكل كف اليد يكون وزنها تقريبا 250 جرام وتوضع بالكشافات الكهرباء واخرى تكون أقل منها حجما في حجم  5سم وتستخدم ايضا في اجهزه الكشافات و اجهزه القياسات ثم الاحجام التي تتعامل مع الموتوسيكلات وتكون من  4 أمبير حتى 30 أمبير وتكون بهذا الشكل :—

 ثم يكون هناك حجم اكبر ابتداءا من 40 امبير حتى 90 امبير وهذا يعمل على السيارات الملاكي هو الربع نقل وتكون مثل هذا الشكل :— 
 ولك ايضا اكبر حجما و تبدا من  90 حتى 100 وتقاس البطاريه بالامبير علما بنا كلما تحدثنا عنه الان هو 12 فولت حتى 100 امبير 
وهناك ايضا اشكال اخرى منها وتكون 24 امبير وهذه ما تستخدم في اجهزه الحفارات واللوادر هو كذا هناك ما يمكن اصلاحه عند التلف وما لا يمكن اصلاحه 
وهذه باقى أشكال البطاريات بجميع اشكالها :—

وفي اخر المقال اتمنى ان اكون وصلت المعلومه الى الجميع وارجو من الله عز وجل ان نكون عند حسن ظن حضراتكم وان نكون قد وفينا وكفينا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الثلاثاء، 8 سبتمبر 2020

هل يمكن تشغيل الموتوسيكل بدون ملف


                    بسم الله الرحمن الرحيم

اخوانى واخواتى الافاضل مرحبا بكم في مدونتكم تعلم صيانه الموتوسيكل مع اخوكم بسام محمد وعنوان درس اليوم هو كيف يمكن تشغيل الموتوسيكل الصيني بدون ملف كهرباء وهذا ينطبق على معايير معينه لابد الاخذ بعين الاعتبار لها وتتكون من عده مراحل كيف نكمل العمليه وتكون ناجحه باذن الله


أولا:

         ملف الكهرباء ينقسم الى ثلاثه اقسام

١- القسم الاول وهو عباره عن لطاش او ما يسمى الفحمايه وهي المسؤوله عن التشغيل او دواره الموتوسيكل ويرمز له بي السلكين لونهم الاول يكون بلونه الاخضر في ابيض والثاني باللون الازرق بابيض
٢- مخدات الشحن وتتكون من مجموعه اسلاك نحاسيه تلف بطريقه معينه عكس بعضها البعض حيث تتناسب مع خضره التشغيل او قدره شحن البطاريه المراد شحنها وتكون على حسب حجم الموتور او حجم الملف يكون عدد المخدات نسوان سبعه مخدات نحاسيه او 12 مخده نحاسيه و تكون مسؤوله عن الشحن فقط ويرمز لهم باللون السلك الاول اللون البرتقالي او الاصفر على حسب تقسيمه الاسلاك واللون البنفسجي او اللون الموف على حسب تصميم كل ضفيره او كل دوله
٣- ملف التقويم وهو يعمل في الموتور مثل البطاريه ويوجد له مخده تقويم للتشغيل فقط ويرمز له بالسلك لونه احمر باسود وهذا مسؤول عن التشغيل ويعوض عنه بالبطاريه
وهذه مكونات ملف الكهرباء الذي يوضع بجانب المكنه او الموتور الجانب الايسر ويكون هو المسؤول مسئوليه كامله عن التشغيل والتقويم والشحن وكما ذكرنا باننا يمكن أن نعوض عنه بالبطاريه لتعمل مكان ملف الشحن ولكن هناك شيء واحد لا يمكن الاستغناء عنه في الملف ولكنه ليس مرتبط بالملف اصلا في التشغيل هو يكون متصل بمفرده من الاكتوفاير حتى الفحمايه او ما يسمى باللاطاش وهنا يمكن بالتعويض عن مخدة التشغيل بالبطاريه اي بالغاء السلك الاحمر باسود
 و تركيب سلك اخر من البطاريه الي الاكتوفاير 
وكما يمكن التعويض عن مخدات الشحن باي 
يمكن شحن البطاريه خارج الموتوسيكل 
و وضعها مره اخرى لكي تعمل بكامل كفاءتها 
وهذا في حاله تلف الملف تماما فكما قلنا
 الادوات المستخدمه هي البطاريه والاكتوفاير 
فقط وهنا يتم تبديل الاكتوفاير الصيني
 باكتو فاير اخر يعمل بالكهرباء ثابت كما
 الاكتوفير الموجود في المكن الهندي 
ويوجد منه شكلان
 الشكل الاول وله مدخلان والاخر يكون مدخل 1 والاثنين يعملان
مكان البعض على نفس الضفيره
ارجو ان ينال الشرح اعجابكم حضراتكم وارجوا من الله عز وجل هنكون قد كفينا ووفينا ونحمد الله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا ان هدانا الله والحمد لله واستغفر الله ولا اله الا الله




الأحد، 26 يناير 2020

ﻛﻢ ﺍْﻋﺸﻖ ﺗﻠﻚ ﺍﻟﻌﻴـــــــــــــــــــــــــــﻮﻥ

ﻛﻢ ﺍْﻋﺸﻖ ﺗﻠﻚ ﺍﻟﻌﻴـــــــــــــــــــــــــــﻮﻥ
ﺍْﺭﻯ ﺑﻬﺎ ﺑﺤﺮﺍً ﻣﻦ ﺣﻨﻴﻦ ﻳﻤﻼْﻩ ﺍﻟﺴﻜـــــــــﻮﻥ
ﺗﺠﻌﻞ ﻣﻦ ﺩﻗﺎﺕ ﻗﻠﺒﻲ ﻧﻐﻤﺎً ﻳﻐﻤﺮﻩ
ﺍﻟﺠﻨــــــــﻮﻥ
ﺗﻠﻚ ﺍﻟﻌﻴﻮﻥ ﺍﻟﺘﻲ ﺟﻌﻠﺖ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ ﺑﻬﺎ
ﺣﺎﺋــــــــــــــﺮﻭﻥ
ﺳﺤﺮﺗﻨﻲ ﻭﺳﺤﺮﺕ ﻣﻦ ﺣﻮﻟﻬﺎ ﺑﻤﺎ ﻓﻴﻬﺎ ﻣﻦ
ﻓﻨـــــــــﻮﻥ
ﻗﻠﺒﻲ ﻭﻛﻞ ﺷﻲﺀ ﺑﺬﺍﺗﻲ ﺩﻭﻣﺎ " ﻋﻨﻬﺎ
ﻳﺘﺴﺎْﻟـــــــــــــــــــﻮﻥ
ﻓﻬﻲ ﻟﻲ ﺍﻟﻬﻮﺍﺀ ﻭﺍﻟﻤﺎﺀ ﻭﺑﺪﻭﻧﻪ ﻻ ﻭﻟﻦ
ﺍْﻛــــــــــــــــــــﻮﻥ
ﺗﻌﺒﻴﺮﻫﺎ ﻓﻲ ﺍﻟﺼﻤﺖ ﻓﺎﻕ ﺣﺪ
ﺍﻟﺸﺠـــــــــــــــــــــــﻮﻥ
ﺻﻤﺖ ﻳﻌﺒﺮ ﻋﻦ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻳﻘﻒ ﺍﻟﺒﺸﺮ ﺍْﻣﺎﻣﻬﺎ
ﻣﻨﺪﻫﺸﻮﻥ
ﺑﺮﻗﺘﻬﺎ ﻭﻧﻈﺮﺍﺗﻬﺎ ﺃﺩﺧﻠﺘﻨﻲ ﺑﻌﺎﻟﻢ ﻏﻴﺮ
ﻣﻜﻨــــــــــــﻭﻥ




السبت، 4 يناير 2020

هام لمن يسافر بالموتوسيكل

هام لمن يسافر بالموتوسيكل



جميع الموتوسيكلات الصيني تستطيع السفر بها لمسافا ت طويله فلايوجد نوع يسافر واخر لايسافر ولكن هناك فروق في قوة وكفاءات الموتوسيكلات وثابتها ولكن للسائق عامل كبير في كيفية حماية المكينة ومعرفة كيف يحافظ عليها عند السفر
1-التشيك علي الموتوسيكل قبل الخروج به للسفر 
2-التشيك علي الزيت (زيادة الحرارة وقوة الاحتكاك تؤثر علي لزوجة الزيت لذلك يجب الاهتمام بالزيت والتشيك عليه لمن يقطع مسافات طويله)
3-اذا كان سفرك لمسافات اكثر من 100كم فيجب عدم قطعها كلها دون راحة لك وللمكينة
4-التشيك علي الفرامل (فرامل امامية وفرامل خلفية)كذلك التشيك علي ما اذا كانت الفرملة مشدودة ام في وضعها الطبيعي قشد الفرامل اكثر من اللازم يودي لتاكل التيل بسرعة ويؤثر علي سرعة المكينة ويؤدي الي سخونة المحرك بسرعة
5-التشيك علي سلك البنزين
6-التشيك علي الدبرياج سلك الدبرياج وكذلك ان يكون في وضع مناسب 
7-التشيك علي غيارات المكينة
8-الانتباة لعداد السرعة في الموتوسيكل دائما في اغلب الموتوسيكلات الصيني تكون العلامات باللون الاحمر بداية من سرعة 100 فيما فوق 
ليس معني الكلام هذا ان المكينة لاتسير بسرعة اكثر من ذلك ولكن القيادة بالسرعة اكثر من 100 تؤثر علي العمر الافتراضي للمحرك فقوة الاحتكاك في التروس تزداد فالاحمال تزاد علي المحرك اكثر مما صنع له
9-عداد الحرارة او ار بي ام يجب ان تزيد عن 7,5خصوصا لمن يسافر مسافات بعيده
10-الانتباة لحركة اليد علي مقبض البنزين حاول ان تكون في وضع ثابت حتي لاتشرق المكينه 
11-التشيك علي جنزير الموتوسيكل ان لايكون مرتخي او مشدود زيادة عن اللازم

مكونات الموتوسيكل الصيني تشمل عدة أجزاء رئيسية

مكونات الموتوسيكل الصيني تشمل عدة أجزاء رئيسية، وهي: المحرك : يحرق الوقود ويحول الطاقة الحرارية إلى طاقة ميكانيكية ت...