بحث هذه المدونة الإلكترونية

الاثنين، 21 يونيو 2021

كيف تعمل دائرة الريموت وطريقة توصيلها

بسم الله الرحمن الرحيم


موضوعنا اليوم






توصيل دائرة الريموت وشرح الاسلاك اللي موجوده في دائرة الريموت وكل سلك واللون الخاص به ويتوصل في أي لون في الضفيرة الخاصة بالمكنة نحن ان شاء الله اليوم انا جايب دائرة ريموت جديده عشان اشرح لحضراتكم عليها تمام ان شاء الله على بركه الله  هنبدا بإذن الله اللون الرمادي اللي هو ده السلك البطال الخاص بالمكنة اللي هو ببقي في



 الضفيرة باللون الأبيض في اسود والسلك الأحمر اللي في النصف الىي حضراتك شافييهن ده سلك العمومي اللي جاي من على البطارية اللي هو اللون الأحمر ده في الضفيرة والسلك الأسود وهو ده يقابلوا اللون الأخضر في الضفيرة اللي هو سلك الأرضي ده بالنسبة لي ثلاث سلوك اللي فوق بيقابلني على طول ده السلك اللي هو اللي موجوده هو تحت الرمادي ده بيبعث سلك البطال الثاني اللي هو يعمل قافله معه  اقفل السلكين دول في بعض عشان المكنه البطل من الكونتاك او من مفتاح البطل الموجود فوق وايه السلك الأصفر اللي تحت ده اللي يقابلوا السلك الأزرق فاتح اللي وخاص



 بالإشارات وبنيجي بقى من الجنب الثاني من هنا اللي عندنا هنا السلك البني فاتح شايفين حضرتك فاتح وده يقابله سلك الكهرباء الراجع اللي هو يبقى باللون الأسود في الضفيرة يا ابله السلك الراجع الخاص الكهرباء الأسود اللي يبقى في الضفيرة وعندنا اللي السلك الأصفر اللي هو في النصف نلاقي السلكين دول خاصين بالإشارات واحد شمال واحد يمين اللي هو بيكون  الأزرق فاتح والسلك البرتقالي الاسلاك اللي هي خاصة بالمكنة طبعا احنا لما يجي عندنا  يبقى عندنا هنا السلك الأزرق حضرتك شايفين ده وفي  بعض دائرات



 الريموت لو في الأجهزة الأخرى يبقى لونه اسود ده الانتنا الخاصة بدائرة الريموت  فما حدش يقشر السلك دون بوظة عشان في كثير من الناس بتفكر سلك كده ارضي وتبقى في بعض من مكنه بس هو للأسف هو بتاعك الريموت وعندنا السلكان الثانيين دول احمر في اسود ونترككم مع الفيديو





فيديو اخر





الجمعة، 18 يونيو 2021

تعديل موتور موتوسيكل من 150 الى 250 Motorcycle motor modification from 150 to 250

بسم الله الرحمن الرحيم 


أحبابي واخواتي في الله سوف نتحدث اليوم  في هذا الموضوع عن تعديل موتور الموتوسيكل من 150 الى 250 وطبعا كما تعرفون بانه لا يمكن التعديل الا بشروط معينه الا و هي الشروط أولا ان ينطبق على السلندر مواصفات معينه حتى نتمكن من تركيبه على كارتير ال 150 وبهذا أيضا يمكن عمله على الموتور ال 200 وبهذا نعرف بان الموتور ال 150 او ال 200 هما الاثنين كارتير واحده السؤال هنا هل يمكن ان نعدل على هذا الموتور وكانت الإجابة دائما لا يجوز التعديل على الكارتيير ال 150 او ال 200 الا في حاله التعديل في المخرطة ونقل القويط المخالف ولكن اصبح بعد ذلك بان التعديل يصح دون تعديل في المخرطة ولا تعديل على الكارتيير الا في حاله واحده نقوم بتوسعه مكان السلندر في الكارتيير وهذا هو الشيء الوحيد الذي نفعله في المخرطة ويصلح على هذا التعديل سلندر واحد فقط لا غير هو السلندر الهامر ال250 وشكله هو و تصميمه يكون مناسب مثل شكل ال 150 وال 200 ولا يوجد اختلاف بينهم الا في القطر الداخلي وفي هذه الحالة يمكن عمل الاتي حتى يتم التعديل الصحيح
 1-- نقوم بتغيير ذراع ال بي ال الى 250 حتى يكون أطول من ال 200 ثم نقوم بتغيير مسامير الجوايط الكارتيير الى 250 حتى تكون أطول من ال 200 ونقوم بتعديل فتحه الكارتيير حتى يتم نزول السلندر في مكانها المناسب ثم نقوم بصناعه جوان وش سلندر نقوم بالضغط عليه لتصنيع واحد له ثاني وتغيير الاسياخ إلى 250 و نقوم بتركيب السلندر وهنا يأتي اختلاف بسيط بين التعديلات وهنا تكون هي النقطة المطلوبة في الفن في التركيب هي ان يكون البستم اقل من المعتاد في الارتفاع ما يعادل 1 سم وهنا نقوم بالتزويد على البستم بالألمونيوم باللحام الألومنيوم عليه من الا على حتى يكتمل المسافة المطلوبة داخل غرفه الحريق ثم نقوم بتركيب الهد اوراس الموتور ال 200 يعمل جيدا وتغيير الكربراتير الى 250 اذا وجد وان لم يوجد في ال 200 يعمل جيدا مكانه وحتى لا اطيل على حضراتكم يمكن لحضراتكم متابعه هذا الفيديو لمعرفه التفاصيل اكثر من القراءة دمتم بصحه وعافيه اخوكم بسام محمد من قناتكم المحبوبة تعلم صيانه الموتوسيكل و هيا بنا نذهب الى الرابط مباشره او الى الفيديو للاستماع إليه
My beloved and sisters in God, we will talk today on this topic about modifying the motorcycle engine from 150 to 250. Of course, as you know, modification can only be made under certain conditions, and these are the conditions. First, that the cylinder has certain specifications so that we can install it on the Cartier 150. His work is on the 200th motor, and thus we know that the 150th or the 200th motor are the two cartiers and one. The question here is whether we can modify this motor and the answer was always that it is not permissible to modify the 150th or the 200th carter except in the case of modification in the lathe and the transfer of the violating queue, but Then it became that the modification is valid without modification in the lathe and there is no modification to the cartier except in one case. We expand it in the place of the cylinder in the cartier, and this is the only thing that we do in the lathe and this modification is only one cylinder, only the Hummer 250 cylinder, its shape and design is It is suitable as the shape of the 150 and the 200, and there is no difference between them except in the inner diameter, and in this case the following can be done until the correct adjustment is made
 1- We change the LBL arm to 250 so that it is longer than the 200, then we change the cartier screws to 250 so that they are longer than the 200 and we adjust the hole of the cartier until the cylinder goes down in its proper place, then we make the gasket and the cylinder head, we press He has to manufacture one and have a second and change the skewers to 250 and we install the cylinder and here comes a slight difference between the modifications and here is the required point in the art in installation is that the piston be less than usual in height equivalent to 1 cm and here we supply the piston with aluminum by welding aluminum on it From only to until the required distance is completed inside the fire room, then we install the head gear, the motor, the 200 works well and change the carburetor to 250 if it is found, and if it is not in the 200, it works well in its place and so that I do not dwell on your presence, you can follow this video to know the details more than reading Stay healthy and well, your brother Bassam Mohamed, from your beloved channel, learn motorcycle maintenance, and let's go to the link directly or to the video to listen to it






الأربعاء، 9 يونيو 2021

بعد معرفه هذا السر لن تحتاج أحد بالصيانه


بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم حلقتنا اليوم عنوانها بعد هذا السر لن تحتاجني في الصيانة وكما تعرفون حضراتكم بأن كل مهنه بها أسرارها وكما تعلمون أيضا بأن لا أحد يعطى سره لأحد وأيضا كل الناس إلى تعمل فيديوهات على النت لابد أن يترك ثغرات لا يقولها وهكذا الحال فهنا اليوم هنضبط الكرره الموجودة بديسك الدبرياج فهنا هنفك ديسك الدبرياج ونضع ورده موس زي إلى بالفيديو وكما انتم طلبتم مني
 تشفوها وهي بتركب انا اليوم هجيبها لكم الوردة واحط برده المسافة اللي انا تكلمت عنها المسافة اللي في الديسك وهى السبب في هذه المشاكل التي تحدث في الموتور تسبب الدردرة وأيضا تسمع صوت كرره الجنزير والنتش عند الطلوع وهذا يسبب تلف جلب الترس الخلفي وأيضا اكس الجر الامامي وغيرها أشياء أخرى تحدث فهيا نتناول مع بعض الفيديو كي نفهم جيدا





الأحد، 6 يونيو 2021

تركيب السيه مساعد امامى باسهل الطرق

بسم الله الرحمن الرحيم 


والصلاه والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله واصحابه اجمعين احبابي اخوتي في الله طبعا احنا نقدر نوصل لكم معلومه او نوصل لكم الفيديوهات اللي انت محتاجينها او طالبينها مننا ان شاء الله النهارده حلقتنا هتكون عن تغيير جلد المساعد زي ما حضراتكم شايفين احنا جايبين لكم النهارده طريقه تغيير الالسيه طبعا احنا في عندنا طريقتين لتغيير الالسيه بتاع المساعد في عندنا طريقتين لتغيير المساعد او الجلد اللي هتخرج به هنا فيه وطبعا احنا عندنا اول طريقه منهم ان احنا بنفك الطبه بتاعت المساعد من تحت بتكون المسمار الالانكيه بالانكيه ٦  وبنسحب الخزنه دي وبين فرغه و الركبه بتاع المساعد اللي موجود عندنا هنا و الطريقه الثانيه طبعا زي ما حضرتك مع فك بالمفك ونضرب عليه نطلعه الثانيه زي ما حضرتك ما عارفين ان احنا هنفخك القديم هنشيل الطربه من هنا وهنطلع القديم من هنا وننزل من الجديد برده معانا من هنا من على التانى من فوق احنا بنعمل الطريقه الثانيه ديت ليه الطريقه الثانيه ديت بنعملها لما يكون عندي مفتاح الانكيه او المسمار اللي هو تحت اللي هو بتاع الطبه بتاع الخزنه دي مش راضي يفكك معايا او والدماغ بتاعه المسمار باظت فكرني ان انا اطلع من هنا علشان ما يخسرش المساعد بتاعي مضطر ان انا اركبه هنا عشان ما تخربش المساعده والحالات اللي احنا بنغير فيها الالسيه ده علشان خروج الزيت من هنا من السوسته المساعده  بتاع المساعد فبالتالي بيحصل عندي ضغط على الالسيه او السوسته اللي موجوده داخل المساعد لما بيحصل ضغط عليها بيبدا يخرج زيت عندي من هنا من الخزنه ولما الخروج الزيت ده بيحصل عندي خبط في المساعد من الداخل وطبعا زي ما تكلمنا  قبل كده في حلقه من الحلقات بتاعتنا وشرحنا ان في عندنا هنا بيكون فين زي كرسي بلاستيك يكون محكوم عليه الخزنه بتاعتي من الداخل علشان ما يحصلش بوش للمساعده او في النيكل ده يحصل فيه بوش في الخزنه بتاعتي في حاله اللي هو بيكون سليم وعندي لما يكون عندي في يبوظ النيكل طبعا مهما تركب هيطلع معك زيت وفي حال كمان احنا بنحطه هنا قلت له واحد تحت التراب ه وفي ممكن نحط 2 الالسيه على بعض لما يكون فيه عندي مشكله في المساعد ان هو يكون خفيف وبيضرب زيت بسهوله او بسرعه طب احط اثنين دوبل على بعض وبلغي الطرابه ديت وفي الحاله دي بكون  له اطول مده او اطول يعني بزود له في المده بتاعته عمر شويه في الاستهلاك علشان مايجيب معك طيب احنا دلوقت هنبدا نخرج فين ده بالطريقه اللي هي العاديه علشان نركب مكانه جديد هنبدا على بركه الله ان طلع الطبه بتاعتها الاول ونتابع مع الفيديو لاستفادة اكثر






وهذه طريقه اخرى



شكرا للمتابعه ونتمنى من حضراتكم الاشتراك بالقناة وتفعيل ذر الجرس ليصلكم كل جديد


اخوكم / بسام محمد

الجمعة، 28 مايو 2021

خرط السيليندر بالطريقة الصحيحة




هنا في هذا الفيديو سوف نرى مراحل خرط السلندر بالطريقة الصحيحة
وأنواع الماكينات الألمانية المستخدمة
وتتكون من عدة طرق أولها
١-- الخرط على ماكينة خاصه
٢-- ماكينة التجليخ والسنفرة
وتستخدم معها الخبرة والأجهزة المطلوبة لقياس الارتفاعات وقياسها
وقياس الضغط
والسنفرة وغيرها
ونشوف الفيديو للتوضيح





الثلاثاء، 18 مايو 2021

تغيير المثلث ( حامل الشكمان ) في الموتوسيكل

                    بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على سيدنا ونبينا وحبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم

احبابي اخواتي الكرام ،

موضوعنا اليوم يتحدث عن نفسه إلا وهو تغيير المثلث او حامل الشكمان 
هذا ما يسمى به عند البعض
ونبدأ على بركه الله باتجاه رجل الفرملة او ما يسمى الحامل اليمين
يوجد به من الخارج مسامير لابد من فكها

 أولها :--

تفك رجل الفرملة بمفتاح ١٣ وتسحب من المشرشر

ثانيا :--

١- صامولة اكس النصف وتفك بمفتاح   (١٩)
٢- مسمار تثبيت الشاسيه ويفك مفتاح    (١٥)
٣- مسمار صداد رجل الفرملة مفتاح     (١٣)
٤- مسمار حامل الشكمان مفتاح           (١٧)

ثم نقوم باتباع التعليمات بالفيديو المرفق هنا تجنبا لأى أخطاء حتى لا تتلف شى

والان مع الفيديو :-- 







اذا اعجبك الموضوع لا تنسنا بالدعم والمشاركة



الاثنين، 17 مايو 2021

تركيب ضفيره كهرباء الدايون مستطره

بسم الله الرحمن الرحيم 




والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وعلى أصحابه اجمعين

 احبابي اخواتي في الله حلقتنا اليوم هتكون عنوانها تغيير ضفيره دايون المسطرة في الموتور او على المكن وطبعا بنغير القديمة احنا في حاله واحده بس لما تكون الحالة بتاعتها تبهدلت ما عدت تستحمل خالص يحصل فيها فصل للتيار يحصل فيها تفريغ في الاسلاك بتاعتها يكون العمل بتاعها اللي هي يعني معموله عشان خاطر توصل التشغيل بتاعها مش شغال يعني مش موصله كهرباء او فيها بعض حاجات بتفصل او فيها بعض من الحاجات تحتاج ترميم فبدل ما نرممها تانى طبعا نغيرها لأنى عملتها مره قبل كده الكلام ده من حوالي سنتين برده لكن حاليا دلوقتي الضفيرة بقى فيها مشاكل كثير النهار ده ان شاء الله نغير تانية جديده مكان دي وانتم عارفين ان الضفيرة بتاعتها بتكون هي المسؤولة عن كل  شيء في المكن من اول النور لحد التشغيل طيب هل يمكن الاستغناء عن الضفيرة من المكنه يمكن الاستغناء عنها في حاله واحده إذا تم تشغيل بدون الإضاءة المارش  تشغيلها كله معتمد على شغل اضاءه العدادات والشغل الإشارات في الفانوس الأمامي يشغل  الشبورة  نفك الضفيرة بتاعت النهار ده ان شاء الله ونبدأ من بداية من الفانوس الامامي نخلع الفيش دي كلها نفك من بداية الضفيرة في الفانوس الأمامي 
ونتابع مع الفيديو ابقوا معانا





مكونات الموتوسيكل الصيني تشمل عدة أجزاء رئيسية

مكونات الموتوسيكل الصيني تشمل عدة أجزاء رئيسية، وهي: المحرك : يحرق الوقود ويحول الطاقة الحرارية إلى طاقة ميكانيكية ت...