بحث هذه المدونة الإلكترونية

السبت، 30 مارس 2019

أفضل طريقه لتغيير زيت الموتور فى الموتوسيكلات الصينى الأدوات المطلوبه فقط مفتاح مقاس 17 ونبداء أولا لازم يكون الماتور بارد جدا حفاظا على مكان طبة الزيت من التلف سيبك من ال بيقول لازم يكون الماتور سخن هى مش عربيه علشان نفك الزيت وهو سخن بعد كده بتوقف المكنه فى وضع مستوى علشان نضمن ان كل الزيت هيتجمع فى مكان التصفيه وبعد ين بنفك مسمار الطبه بحرص ودايما اختار مفتاح للفك جيد علشان تحافظ على رأس المسمارسليمه بعد المكنه ما تخلص تصفية الزيت وتتوقف عن التصفيه تماما حرك التروس بواسطه المنفله والكونتاك مغلق أو ممكن تشغل البطال علشان المكنه ما ماتدورش وتضغط مرش أكثر من مره ولاحظ المكنه هتلاقيها بدأت تصفى زيت من تانى ومعلش هتتعب نفسك شويه وتميل المكنه على الجانب الشمال وترجع توقفها مستويه من جديد هتلاقى الزيت بداء ينزل تانى انتظر لحد ما يخلص بعد كده يصبح الماتور خالى من الزيت تماما وأخيرا بتنظف مكان طبة الزيت وتمسحها كويس وتربط المسمار فى مكانه وتتأكد انه مربوط كويسه وبتحط الزيت الجديد ولازم يكون كيلو جرام بالتمام والكمال متزودش أكثر من كيلو ولا تنقص منه الزيت الزياده غلط والزيت الناقص غلط فقط واحد كيلوا جرام ولو حضرتك مش عاوز تتعب نفسك وتميل المكنه أو تدوس على المنفله فقط بتفك المسمار وتصفى الزيت وتربط تانى وتحط كيلوا زيت بس نقص من الكيلو حوالى 100 جرام أو ما يقارب فنجان قهوه صغير عوضا عن الزيت العالق فى رأس الماتور وبالتأكيد فى وش التاكيهات بس لو الزيت فى المكنه قديم ومحروق أنصحك تتعب شويه وتميل المكنه ومتستهنش ب 100 جرام زيت تحت ضغط الماتور لازم أى زيت زياده فى الماتور يلاقى منفذ للخروج منه وأضعف شىء فى طريقه للخروج بيكون الأولسيهات وبعدها الجيوانات لما تميل المكنه حاول درجة الميول تكون كبيره علشان تضمن تصفيه أفضل

أفضل طريقه لتغيير زيت الموتور فى الموتوسيكلات الصينى الأدوات المطلوبه فقط مفتاح مقاس 17 ونبداء  أولا لازم يكون الماتور بارد جدا حفاظا على مكان طبة الزيت من التلف سيبك من ال بيقول لازم يكون الماتور سخن هى مش عربيه علشان نفك الزيت وهو سخن  بعد كده بتوقف المكنه فى وضع مستوى علشان نضمن ان كل الزيت هيتجمع فى مكان التصفيه  وبعد ين بنفك مسمار الطبه بحرص ودايما اختار مفتاح للفك جيد علشان تحافظ على رأس المسمارسليمه بعد المكنه ما تخلص تصفية الزيت وتتوقف عن التصفيه تماما حرك التروس بواسطه المنفله والكونتاك مغلق أو ممكن تشغل البطال علشان المكنه ما ماتدورش وتضغط مرش أكثر من مره ولاحظ المكنه هتلاقيها بدأت تصفى زيت من تانى  ومعلش هتتعب نفسك شويه وتميل المكنه على الجانب الشمال وترجع توقفها مستويه من جديد هتلاقى الزيت بداء ينزل تانى انتظر لحد ما يخلص بعد كده يصبح الماتور خالى من الزيت تماما وأخيرا بتنظف مكان طبة الزيت وتمسحها كويس وتربط المسمار فى مكانه وتتأكد انه مربوط كويسه وبتحط الزيت الجديد ولازم يكون كيلو جرام بالتمام والكمال متزودش أكثر من كيلو ولا تنقص منه الزيت الزياده غلط والزيت الناقص غلط فقط واحد كيلوا جرام  ولو حضرتك مش عاوز تتعب نفسك وتميل المكنه أو تدوس على المنفله فقط بتفك المسمار وتصفى الزيت وتربط تانى وتحط كيلوا زيت بس نقص من الكيلو حوالى 100 جرام أو ما يقارب فنجان قهوه صغير  عوضا عن الزيت العالق فى رأس الماتور وبالتأكيد فى وش التاكيهات بس لو الزيت فى المكنه قديم ومحروق أنصحك تتعب شويه وتميل المكنه  ومتستهنش ب 100 جرام زيت تحت ضغط الماتور لازم أى زيت زياده فى الماتور يلاقى منفذ للخروج منه وأضعف شىء فى طريقه للخروج بيكون الأولسيهات وبعدها الجيوانات  لما تميل المكنه حاول درجة الميول تكون كبيره علشان تضمن تصفيه أفضل


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اذا اعجبك الموضوع فضلا وليس امرا اترك تعليقك لتشجيعنا على الاستمرار

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

حبيبتي غارق أنا

حبيبتى  غارق أنا فى بحر عينيكى لتذوب كلماتى فى أعماق أمواجك وبين وجنتيكى ضفتين ترسوا عليها آمالى وعلى شفتيكى جسر من الورود تذوب فيه عباراتى ...